Drie landen en een vorstendom in magische kerstsfeer

10.08.2016

Drie landen en een vorstendom in magische kerstsfeer

Top 5 authentieke kerstmarkten aan de betoverende Bodensee

Geen beter decor voor authentieke kerstmarkten dan de betoverende Bodensee in het hart van Europa. De plek voor een heerlijke kerstbreak in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of het intieme vorstendom Liechtenstein, de vier landen die het meer omringen. Een top 5 kerstmarkten voor de nodige wintermagie met een weidse blik op de Alpen.

1. Konstanzer Weihnachtsmarkt am See in Konstanz, Duitsland
De Konstanzer Weihnachtsmarkt am See is geliefd en trekt jaarlijks meer dan 450.000 bezoekers. De historische binnenstad vult zich met ruim 170 kerststalletjes, van de historische Altstadt tot aan de haven van Konstanz. Ga struinen, vind ambachtelijke kerstcadeaus uit de regio en geniet van verleidelijk lekkere glühwein en zoete delicatessen. Bijzonder is het Weihnachtsschiff, een verlicht kerstschip met kerststalletjes.
» www.konstanz-tourismus.de

2. Lindauer Hafenweihnacht in eilandstad Lindau, Duitsland
In de vier weekenden voorafgaand aan Kerstmis maakt de kerstmarkt op de Lindauer Hafenpromenade aan de haven van idyllische eilandstad Lindau zijn opwachting. Stemmige kerstklanken, fraai gedecoreerde stalletjes en een sprookjesdennenbos inclusief verse dennengeur vormen de ingrediënten van de Lindauer Hafenweihnacht. Leuk voor 's avonds: een rondleiding  met een nachtwacht en de lekkerste Käsknöpfle eten in de Lindauer restaurants met een koel glas Müller-Thurgau, de bekende Bodenseewijn.
» www.lindau-tourismus.de

3. Sterrenstad St.Gallen, Zwitserland
Tijdens de Adventstijd bepalen 700 sterren het straatbeeld van de oude stad van St. Gallen die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Het centrum is ondergedompeld in een zee van sprankelende lichtjes met  enorme kerstboom als eyecatcher. Ga naar de kerstmarkt die zich uitstrekt van het iconische Waaghaus tot aan de Marktplatz en proef de enige echte Olma-Bratwurst en woon een kerstconcert bij in de St. Gallen kathedraal.
» www.st.gallen-bodensee.ch

4. Weihnachtsmarkt in Friedrichshafen, Duitsland
Vierentwintig dagen lang geeft het gemoedelijke kerstdorp in Friedrichshafen de stad een sprookjesachtige sfeer. Bij charmante houten chalets op de Friedrichshafener Buchhornplatz, direct naast het Zeppelin Museum, drink je geurige glühwein en doe je kerstinspiratie op voor originele cadeaus. Friedrichshafen trakteert bezoekers op een levensgrote kerststal en een kleurrijk programma voor kinderen met leuke optredens en een ijsbaan.
» www.bodensee-weihnacht.de

5. Kerstmarkten in Vorarlberg, Oostenrijk
Ambachtelijk, veel culinaire specialiteiten en traditionele kerstartikelen van locals typeren de kerstmarkten van Bregenz, Dornbirn en Feldkirch in Vorarlberg. Middeleeuwse stad Feldkirch staat bekend om het traditionele Adventsingen in het fraaie Vorarlberger Landeskonservatorium.
Uiterst sfeervol is de markt in Bregenz, de hoofdstad van Vorarlberg. Met het imposante barokke gebouw Martinsturm als middelpunt van alle bedrijvigheid. De gewelven van het gebouw doen dienst als etalage van originele kerstartikelen.
In Dornbirn is het grote marktplein het toneel van tientallen stalletjes, begeleid door zangkoren en brassbands.
» www.bodensee-vorarlberg.com

Kersttip: Bodensee-wintercruise en stop bij bloemeneiland Mainau
Op zaterdagen voorafgaand aan Kerstmis organiseren de Bodensee-Schiffsbetriebe (BSB) leuke rondvaarten in wintersferen. Een tocht met de ferry’s die varen tussen Konstanz en Meersburg en Friedrichshafen en Romanshorn is ook mogelijk. Meer aan bij het exotisch aandoende bloemeneiland Mainau van de gravenfamilie Bernadotte en zie de unieke verscheidenheid aan bloemen, bomen en struiken. Mainau is ook bekend vanwege het barokslot uit de 13e eeuw, de palmenkas en het grootste vlinderhuis van Duitsland

Internationale Bodensee Tourismus GmbH