Een actieve vakantie aan de Bodensee

Paradijs voor liefhebbers van water én Bergen
01.01.2018

Paradijs voor liefhebbers van water én Bergen

De mogelijkheden voor een actieve vakantie aan de Bodensee zijn eindeloos

Met een ligging aan de voet van de Alpen en een wateroppervlak van meer dan 500 km² mag het geen verrassing zijn dat de Bodensee bij uitstek een locatie is voor een actieve vakantie in de natuur. Het water biedt alle mogelijkheden voor surfen, zeilen of kanoën en met steeds meer hoogwaardige wandelpaden en honderden kilometers aan fietspaden is het simpelweg zonde om niet in actie te komen – of dit nu op een warme zomerdag of in de rust van het najaar is.

Natuurlijk is de Bodensee een eldorado voor alles wat met water en watersport te maken heeft. Het westelijke deel van het meer lijkt wel speciaal voor kanovaarders gemaakt, met volop bezienswaardigheden en alle ruimte om te peddelen. Windsurfers komen in het voor- en najaar aan hun trekken en zeilers weten dat een zonsondergang op het meer tot de hoogtepunten van hun vakantie behoort. Iets nieuws proberen? De trend van het stand-up-paddling (‘suppen’) heeft eveneens zijn weg gevonden naar de Bodensee.

Wandelen met uitzicht
Maar wist u ook dat de Bodensee-regio de afgelopen jaren hard heeft gewerkt om uit te groeien tot een wandelbestemming? Wie wil genieten van vergezichten en weldadige rust, trekt de dichtbij gelegen bergen in of het indrukwekkende vulkaanlandschap van de Hegau. Nog verder de hoogte in? Neem de Säntis-kabelbaan naar de 2.500 meter hoge top. Daar kunt u de vele met elkaar verbonden wandelroutes ontdekken en genieten van het adembenemende uitzicht over de Bodensee-regio.

Ook op de Pfänder en in Liechtenstein vindt u prachtige wandelroutes. Daarnaast zijn in 2014 nieuwe Premiumwanderwege geopend. De Seegang verbindt over 53 kilometer de steden Überlingen en Konstanz en volgt de oevers van het meer langs ruïnes en over bospaden. De Hegauer Kegelspiegel bestaat uit drie Premiumwanderwege die langs glasheldere beekjes door de romantische Hegau voeren. Voor 2015 staat de opening van nog meer gecertificeerde Premiumwanderwege gepland.

Op de fiets en de lange latten
Als het zomerseizoen voorbij is, keert de rust terug aan de Bodensee. De ideale omstandigheden om een tandje terug te schakelen, bijvoorbeeld met een fietstocht te midden van bonte herfstkleuren. Ook de fietspaden rondom de Bodensee zijn van hoge kwaliteit. De Bodenseeradweg maakt het mogelijk bijna het hele meer rond te fietsen, want de 273 kilometer lang fietsroute volgt de oevers van het meer. Wanneer het nog kouder wordt, bent u met een kort ritje op sneeuwzekere hoogtes om te skiën of sneeuwschoenwandelen.  Vlak bij de Bodensee ligt het skigebied Malbun in Liechtenstein en in de nabije omgeving bevinden zich ook de skigebieden Vorarlberg – Laterns, Bödele en de Pfänder.

En dan… ontspannen
Genoeg bewogen? Ontspan dan in de modder, baad in hete bronnen of stimuleer de bloedsomloop in ijskoud water. In de direct aan de Bodensee gelegen thermen van Meersburg, Konstanz en Überlingen wordt het lichaam verwend en komt de geest tot rust. Met het combiticket Thermentrio kunt alle drie de thermaalbaden tegen een aantrekkelijke prijs ontdekken. Tussen de Bodensee en de Allgäu liggen daarnaast in een adembenemend landschap de negen plaatsen van de Schwäbische Bäderstraße, onder andere Bad Waldsee, Bad Saulgau en Aulendorf.

Internationale Bodensee Tourismus GmbH
Hafenstrasse 6